תקשורת היא שפה בה אנשים יוצרים קשר אחד עם השני. התקשורת מתחלקת לתקשורת מילולית וגם תקשורת חזותית. התקשורת החזותית כוללת את המסרים הנצפים והנקראים. מסרים אלה עוברים בדרך כלל עיצוב. העיצוב הגרפי זו בעצם שפה בפני עצמה, שמאפשרת לנו להעביר מסרים רבים במודעה אחת או בפרוספקט אחד.
אם היו משתמשים בדיבור, היה צריך להשתמש בהרבה יותר מילים להביע זאת. וגם אחרי זה, פעמים רבות אנשים לא מבינים אחד את השני או לא מפנימים מה שאמרו להם. אבל במסר מעוצב, התמונות והצבעוניות והפונטים בהם משתמשים, עוזרות לקורא להבין ולהפנים מהר את המסר. לפיכך, לימודי עיצוב גרפי וגם לימודי גרפיקה ממוחשבת הם לימודים המציבים אתגר מרתק בפני התלמיד: כיצד להעביר מסרים חזותיים בצורה מוצלחת כך שיופנמו על ידי מי שרואה אותם.
בלימודי עיצוב גרפי, אתם בעצם הופכים להיות סוג של סופרים המספרים סיפור מוחשי, בעזרת כלים גרפיים כגון תמונות ושילובי תמונות אותם ערכתם בתוכנת פוטושופ, טקסטים הכתובים בצורה מעוררת ענין, קומפוזיציה נכונה, רעיונאות מפתיעה הגורמת לקורא להסתקרן, צבעוניות מושכת ועוד ועוד.
לימודי עיצוב גרפי – עיצוב האותיות
אחד הדברים שלימודי עיצוב גרפי מקנים לכם, זה להשתמש בטיפוגרפיה נכונה שמשמעותה: עיצוב אותיות ושימוש בהם בהתאמה מדוייקת למסר העיצובי. בחלק זה, תלמדו כל מה שדרוש כדי לסדר את הטקסט במוצר אותו מעצבים, לרבות גודל האותיות, רווח בין האותיות והשורות, סגנון האותיות- צר, גבוה, שמן, עם תוספת תגים, מסולסל, ישר, נטוי וכדו'. כל סגנון עיצוב כזה נקרא פונט. מי שינסה לעצב מודעה, ויכתוב טקסטים ואז ישים פונטים שונים, יראה איך כל פונט משדר משהו אחר. או, אז הוא יבין כמה חשוב למעצב הגרפי שימוש מקצועי בטיפוגרפיה כדי להביע בצורה מדוייקת את מה שהוא רצה, וזו גם הסיבה למה חשוב בלימוד עיצוב גרפי ללמוד טיפוגרפיה לעומק.
דיבור בפונטים של הלימודי עיצוב גרפי
אם ניתן סקירה קצרה על מה שהטקסט מביע, נגלה עולם שלם של לימודי עיצוב גרפי. פונט שמן וגדול יצור נוכחות וישדר משהו חזק, יציב שניתן להשען עליו. פונט מסולסל יצור אווירה חגיגית או מלכותית הקשורה למשהו מכובד. אם זה פונט הדומה לכתב בו השתמשו לפני מאות שנים, נקבל שדר של משהו עתיק. פונט דק לעומת זאת, ישדר משהו עדין, אמין או שברירי. אם נצפה במודעה בה הפונט גלי או שיש בקווים המרכיבים את האותיות תנועה כלשהי, זה ישדר לנו משהו זורם, צעיר או שובב. מכאן נלמד איך המעצב הגרפי יכול להשתמש במכחול הפונטים כדי להשיג תוצאות שונות. זו הסיבה שלימודי עיצוב גרפי שייכים לעולם האומנות החזותית.
טקטס כמוטיב חשוב בלימודי עיצוב גרפי
כאמור, שימוש באותיות בעלות עיצוב שונה במודעה, יוצרות מסר שונה. כעת נראה שגם לגודל של האותיות ולמיקומם במרחב הגרפי, יש חשיבות דומה. למשל: אם נעצב מודעה בה הכותרת היא ארוכה מכדי להיות תחומה בתוך מלבן או עיגול, אזי ניתן לקחת תמונת רקע בעלת אופי שקט בלי ריבוי פרטים, כמו שמיים עם עננים ליד אי אקזוטי. בעזרת מה שלמדנו בלימודים של עיצוב גרפי, נעשה לתמונה שקיפות מסויימת. ואז, על הרקע של השמיים החצי שקופים, נכתוב אותיות גבוהות וצפופות. הקורא בעיתון כשיבחין במודעה, יתרכז מיד בקריאת הטקסט כיוון שאין הרבה ויזואל המסיח דעתו מהמסר של המודעה. לעיתים נעצב את האותיות בצורה עדינה אם הן על רקע שחור למשל, אז במקרה כזה אין צורך בהבלטה חזקה של הפונט. ולעיתים נעצב רקע עם צבעים חזקים, ואז הפונט צריך להיות גדול ובולט. בלימודי עיצוב גרפי לומדים איך לשחק בין המילים והעיצוב הגרפי, איך ליצור ניגודיות שתדגיש את המילים ואיך להגיע לסדר חזותי במוצר המעוצב.
עיצוב גרפי המבוסס על ניגודיות בין החלקים המעוצבים
בלימודי עיצוב גרפי אנו לומדים שלמעצב יש מטרה הן ליצור אצל הקורא סקרנות שתגרום לו לעצור ולקרוא, והן לעצב בצורה בה הקורא יבין כמה שיותר מהר את המסר. לשם כך, עלינו להשתמש בחכמה בניגודיות בין חלקי היצירה העיצובית. זאת נעשה על ידי צבעים שונים לטקסט. הצבעוניות חשובה לא רק למילים אלא גם לחלקי המודעה השונים. בנוסף לתמונות המופיעות בפרוספקט המעוצב, יש ליצור צבעוניות גם בחלק של הפרטים האינפורמטיביים וכן בחלק של המידע על מוכר המוצר, הכולל כתובת, טלפון, יתרונות וכתובת אתר.
תרגיל ניגודיות מקורס עיצוב גרפי
אם למשל במסגרת הלימודי עיצוב גרפי קיבלתם תרגיל לעצב גרפית מודעה לחנות לממכר שוקולדים וליקרים משובחים ומתנות. ונניח שבחרתם ברקע חום, ובעיצוב גרפי כזה שמזכיר לנו מיד שמדובר בשוקולד. אז הטקסט צריך להיות בצבע קונטרסטי לרקע. למשל: צבע לבן או אופייט. ואם אני רוצה להבליט חלק אחר במודעה, אז אבחר שוב צבע ניגודי אבל אקפיד שיהיה קשור בצורה סבירה לצבעים המופיעים כבר. על כן, אם יש במודעה תמונה של כמה שוקולדים בתוך כלי זכוכית מהודר או אריזת שי מרגשת, וכעיצוב גרפי אני כאילו חותך אותם ונותן למילוי הדובדבן או למילוי תות השדה לנזול מהם, אז בשביל להדגיש איזה מבצע לקונים החודש, אצור בלוק לבן או בז' בהיר, ואת המלל אצבע בצבע בורדו או אדום שקשורים לצבעים שכבר מופיעים. ואת החלק התחתון בו אני רוצה לכתוב את הכתובת והטלפון ושיש מבצע חבר מביא חבר אעשה בצבע שונה מהחום שהוא צובע את רוב הרקע. כללו של דבר, לימודי העיצוב הגרפי ילמדו אתכם לנצל את הקונטרסטיות כדי ליצור עיצוב שמעניין לראות אותו וממילא הצופה יתעכב כדי לקרוא את המסר. על כן חשוב להשקיע בנושא ניהול צבע בלימודי עיצוב גרפי ולתרגל כמה שיותר שימוש נכון בצבעים ובגוונים מה שיצור מצד אחד משהו שמעוצב מרהיב גרפית, ומצד שני מי שיראה את העיצוב מיד יבין מה בדיוק רוצים ממנו.